Etiketler

, ,

Özellikle uzun yollar gözünüzde büyüyor mu? Araba, otobüs ve diğer motorlu taşıtlarda hemen mideniz bulanmaya mı başlıyor? O zaman sizi araç tutuyor olabilir. Araç tutması, keyifli seyahatleri işkence haline getirebilen ve sık rastlanılan bir hastalıktır.

Türkçede araç tutması olarak geçen hastalık İngilizcede aslında “hareket hastalığı” olarak geçer ve bütün hareketli taşıtları kapsar. Bozuk yolda giden bir araba, dalgada sallanan bir gemi, türbülansta titreten bir uçak içinizi fena eder.

Genelde 5 ile 12 yaş arasındaki çocukları, kadınları ve ileri yaştaki bireyleri etkiler. 2 yaşından küçük çocuklarda pek rastlanmaz. Bu rahatsızlık hafifleyip yok olabilir ama aynı seyirde veya artarak da devam edebilir. Tedavi yöntemleri ve önlemler uygulanarak yolculuk kalitesi yükseltilebilir.

Araç Tutmasının Belirtileri

– İyi hissetmeme

– Mide bulantısı

– Kusma

– Baş ağrısı

– Baş dönmesi

Belirtiler hareket kesildikten sonra geçmeye başlar. Aracınızı durdurmak ve temiz havaya çıkmak işe yarayabilir.

Araç Tutmasının Sebepleri

Bu rahatsızlığın sebebi vücudunuzun denge sistemidir. Denge sisteminiz iç kulağınızı, gözlerinizi ve duyu sinirlerinizi içerir. Araç tutması bu sistemin bir kısmının hareketi algılaması ama kalan kısımlarının algılamamasından kaynaklanır. İç kulağınız hareketi algılarken gözleriniz hareketi görmezse araç tutması meydana gelebilir.

Sadece araba, uçak, tren ve gemi gibi taşıtlarda değil lunaparklarda, bilgisayar oyunlarında ve simülatörlerde de “hareket tutması” yaşayabilirsiniz. Gözleriniz hareketi görür ama iç kulağınız hareketi algılamaz.

Araç Tutmasının Tedavisi

Araç tutmasını geçirmek için en etkili yöntem hareketten kurtulmaktır. Hareketi durdurma ihtimaliniz yoksa ve yolculuğunuz devam ediyorsa yapabilecekleriniz şunlardır:

– Bulantı veya kusmayı azaltabilecek ilaçlar kullanılabilir. Hareketi durduramadığınızda uyumak en iyi çözüm olacaktır. Reçeteli ilaçlar için doktorunuzun onayı gerekmektedir.

– Temiz hava almak genelde işe yarar. Arabada pencereyi veya havalandırmayı açın. Uçakta havalandırmayı kendinize çevirin. Gemide dışarı çıkabiliyorsanız çıkın.

– Uzanın veya başınızı arkanıza yaslayın ve mümkün olduğunca sabitleyin. Gözlerinizi hareketsiz bir noktada sabitleyin.

– Açık renkli, gazlı içecekler işe yarayabilir. Birkaç yudumdan sonra daha kötü hissediyorsanız içmeyi bırakın. Karbonatlı içecekler ve kuru krakerler genelde midenizi yatıştırmaya yardımcı olur.

Araç Tutmasını Önleme

– Yolculuktan önce ve yolculuk sırasında yiyecek içecek tüketiminize dikkat edin. Yağlı, baharatlı yiyecekler, tatlı içecekler bazı insanlarda araç tutmasını kötüleştirebilir. Tamamen dolu ya da tamamen boş mide de bulantıya neden olabilir.

– Yolculuktan önce veya yolculuk sırasında alkollü içeceklerden uzak durun.

– Kötü kokulardan kaçının. Aracın içi kokuyorsa pencereleri açın, aracın dışı kokuyorsa pencereleri ve havalandırmaları kapatın.

– Sigara içmeyin veya sigara içenlerin yanına oturmayın.

– Arabalarda şoför koltuğu veya ön yolcu koltuğuna oturun. Gemide deniz seviyesine yakın bir yerde önde veya ortada oturun. Uçakta kanadın ön tarafına doğru bir koltuk tercih edin ve uçak kalkar kalkmaz havalandırmayı kendinize çevirin. Trende önde ve pencere kenarında bir koltuk seçin ve ileri bakın.

– Okumak araç tutmasını tetikleyebilir. Kitap, e-kitap, SMS veya epostaları taşıttayken okumamaya çalışın.

– Yolculuk yaparken gözlerinizi ufuk çizgisinde veya başka durağan bir noktada sabitleyin.

– Mümkünse pencere veya havalandırmayı açarak temiz hava alın.

– Ağızdan nefes alıp vermek de işe yarayabilir. Bu, kötü kokuları almamanızı, temiz havayı içinize çekmenizi ve iç kulak dengenizi düzenlemenizi sağlar.

– Araç tutması yaşayan başka kişilerden uzak durun. Başkalarının bundan bahsetmesini görmek veya duymak sizin rahatsızlığınızı tetikleyebilir.

– Rahatlatıcı veya sevdiğiniz müzikler yolculuk esnasında dikkatinizi hareketten ve rahatsızlıktan uzaklaştırabilir. Gözlerinizi kapatıp dinlemek de etkili olabilir.

-Yolculuktan önce alınan bazı reçetesiz ilaçlar hafif araç tutmalarında etkili sonuçlar gösterebilir. Doktorunuz da size ilaç önerebilir ve reçete edebilir. Bu ilaçlar uykululuk hali yaratabilir.

– Araç tutan birini konuşturmayın. Sesler bile durumu kötüleştirebilir. Etrafı havalandırarak ve kokuları uzaklaştırarak çevresel şartları iyileştirin.

– Aracınız ne kadar konforluysa araç tutması yaşama ihtimaliniz o kadar düşer. Bunun için aracınızın düzenli kontrollerini aksatmayın. Böylece araç kasko sigortası ücretlerinize de katkıda bulunabilirsiniz.

Araç tutması yaşamadığınız keyifli yolculuklar uzağınızda değil!

Reklamlar