Etiketler

, , , , , , , , ,

Sürekli yakın çevremdeki arkadaşlarımdan ve tanıdıklarımdan “cv hazırlama” konusunda imdat çağrıları alıyorum. Özellikle üniversiteden mezun olma hazırlığında olanlar ile biraz daha geç kalmış olan yeni mezunlar hangi özgeçmiş çeşidi üzerinden gitmeleri gerektiği, dahası neyi yazıp neyi yazmamaları gerektiği konusunda soru işaretleri ile dolular.

Oldukça tuhaf bir konu aslında zira her zaman için “doğru/yanlış” diyebileceğimiz  bir kuralı yok bu işin. Her yıl yeni görüşler ortaya atılıyor, kimi İK’cı daha geleneksel yaklaşırken kimisi de “yaratıcı cv” görünce dayanamayıp adaya aşık olanlardan.. (profesyonel aşk elbette.:)

Bense biraz daha “farklılıktan” yanayım, ancak farklı olayım derken aşırı marjinal taraflarda gezinen cv formatları da zaman zaman irite edebiliyor. Biraz karışık mı oldu? Ama zaten en başta da yazdım ya, bu işin kesin doğrusu-yanlışı yok.

Yine de akıllardaki soru işaretlerini ortadan kaldırabilmek adına, bugünün en güncel “doğru”larını aktarabilirim sanırım.

Öncelikle ideal özgeçmiş uzunluğunun 600 kelime/2 sayfa olduğunu düşünerek hazırlamaya başlayın ki sonra “ay bu çok uzun oldu, nasıl kısaltıcam ben şimdi” telaşına düşmeyin.

Girişte sizi en hızlıca tanımlayacak olan isminizi yazmalısınız, hemen ardından ise “ne” olduğunuzu. Örneğin; “Pazarlama Uzmanı”, “İnsan Kaynakları Asistan Adayı”.

Bu arada Linkedin profilinizin linkini (çalışan bir url olarak), ev adresi ve telefon bilgilerinizin ardına eklemeyi unutmayın. (Bir Linkedin profiliniz var tabii ki, öyle değil mi?)

Bu isim ve adres bilgilerini birinci kısım gibi düşünecek olursak ikinci kısma artık geçebiliriz. Bir ara moda olan “objective statement/kariyer hedefi” rüzgarları esti bitti, artık onu yazmıyoruz. 🙂 Çünkü biz İK’cılar baktık ki herkes “üniversitede aldığı bilgiler ile stajlarında edindiği tecrübeyi harmanlayarak kurumumuza değer katmayı” hedefliyor. Bu yüzden diğerlerinin arasında ışıldayabilmeniz için yepyeni bir alan sunduk sizlere:

Profesyonel Profil/ Uzmanlık Alanları“. Buraya en iyi olduğunuz alanları kanıtlarıyla birlikte yazmalısınız. Satışçıysanız “bir aylık rekoru çok iyiymiş, görüşelim bu adayla”; Yeni mezunsanız “ÖSS’de ilk 100′deydiniz demek ki, hmm güzel.” dedirtecek kısa ve öz bilgiler sunmalısınız bu kısımda.

Üçüncü kısımda artık profesyonel tecrübelerimizden bahsetmeliyiz. Kronolojik olarak yeniden eskiye doğru giderek; “kurum ismi, pozisyon unvanı, zaman aralığı”ndan oluşan başlığımız altında; paragraf değil! Maddelendirerek, (en fazla 3 madde) yaptığımız “önemli” işleri belirtmeliyiz. En önemli gördüğünüz işi en üst maddeye yazmalısınız. Dikkat! Mümkün olduğunca özet yazın! (Uzun olunca okumaya vakit bulamayacağımız kadar çok başvuru geliyor genelde. Ama lütfen biz İK’cıları suçlamayın bu noktada; Türkiye işsizliğin çok olduğu, herkesin her ilana başvurduğu ve kimsenin işinden memnun olmayıp sürekli yeni iş arayışında olduğu bir ülke. Haliyle de her ilana en az 400-500 başvuru alıyoruz.) Bir de sizlere tavsiyem; her gün yaptığınız rutin ve sıradan işleri yazmayın.

Dördüncü kısım “Eğitim” bilgilerinizin yer alması gereken bölüm: Okuduğunuz kurum ismi, bölüm, mezuniyet yılı yeterli. Bir de üniversite mezunu birinin ilkokuluna kadar yazmasına gerek yok, “mezun olduğunuz son 2 okul” diye kısıtlarsak yanlış olmaz diye düşünüyorum.

Eğer çok ilgi çekici hobileriniz yoksa, herkes gibi sinemaya gidip kitap okumaktan hoşlanıyorsanız, “hobiler” kısmını yazmasanız da bir şey değişmeyecektir, üstüne üstlük bir de sayfada yer kazanacaksınız. 🙂

“Referanslar istenildiği takdirde verilecektir.” Teşekkürler, ancak zamanında benim de yaptığım bir hataydı ve gördüm ki “herkes aynı şeyi yazıyorsa, onu yazmanın anlamı kalmıyor“. Evet belki de CV’lerimizin ana fikri bu olmalı… Bence CV’de referans belirtilmemeli, eğer o kurum için çok önemliyse aday ile iletişime geçilip istenecektir veyahut mülakatta adaydan talep edilecektir zaten.

Yazılacakları bitirdikten sonra şimdi yazı formatına bir bakalım. Tüm sayfada aynı formatı kullanın, çok fazla kalındı, inceydi, italikti, farklı puntolardı gibi değişiklikler yapmayın, okuyucu zorlanmasın.

2 sayfaya sığdırayım diye hilelere başvurmayın, 11 puntodan daha küçük yapmayın. 🙂

Yazdığınız her kelimeyi dil bilgisi ve imla açısından tek tek üşenmeden inceleyin, yazdığınız telefon numaranızı bile kontrol edin.

Eğer çok fazla yaratıcılık gerektiren bir pozisyona başvurmuyorsanız “yaratıcı cv”lerden uzak durun! Evet pazarlamacılardan da yaratıcılık bekliyoruz ancak aynı zamanda bir görsel tasarımcıdan çok daha fazla kurumsal kimliğe adapte olabileceklerini görmeliyiz özgeçmişlerinden.

how-to-create-perfect-resume

CV ile ilgili bu da var!

“Kariyer” hakkında birbirinden enteresan gönderiler için tıklayın!

Bütün enteresan infografikler için tıklayın!

KAYNAK: http://www.infopik.com/infografik/cv-hazirlarken-ilk-kural-herkesin-yaptigini-yapma

Reklamlar