Etiketler

, , , ,

Bir e-ticaret girişimine adım atmaya karar verenler, ilk olarak internet siteleri için bir alan adı almak durumundadırlar. Ancak, neredeyse tüm marka algısını etkileyebilme potansiyeline sahip bu domain isimlerini seçmek bazı durumlarda çok kolay bir süreç olmayabiliyor. Konunun uzmanlarına göre arama motoru listelemelerinde de oldukça önemli bir konuma sahip olan alan adları; yaptığınız iş ve sattığınız ürün ile ilgili fikir verebilmesi açısından doğrudan etkili olabiliyor.

Ancak bir de işin diğer kısmı var ki; hiç bir anlam ifade etmemelerine rağmen bazı alan adlarına sahip e-ticaret siteleri inanılmaz başarılar sergileyebiliyor. Peki nedir bu başarının sırrı? Alan adı seçerken nelere dikkat etmek gerekiyor? Anahtar faktörler nelerdir? Biz de bu başlıkları sektörün önde gelen uzmanlarına sorduk. Nokta Domains‘den Domain Operasyonları Müdürü Burcu Ekim, Etohum Kurucusu Burak Büyükdemir, Domain Uzmanı ve UretMake Kurucusu Yılmaz Avcı ve Bilişim Hukuku Uzmanı ve Avukat Gül Banu Kırtok‘un değerli görüşlerine yer verdik.

İşte, bir internet girişimine adım atmadan önce alan adı seçerken dikkat edilmesi gereken önemli noktalar;

Burcu Ekim – Nokta Domains, Domain Operasyonları Müdürü

Alan adının, bir e-ticaret sitesinin en çok görünen yüzü olmasından dolayı kullanıcıya ve hedefe yönelik bir alan adının seçilmiş olmasının, akılda kalmayı kolaylaştıracağını vurgulayan Burcu Ekim; ayrıca doğru alan adının, marka bilinirliğinin daha kolay oluşmasında da büyük katkılarda bulunacağını vurguluyor.

Doğru alan adı seçimiyle ilgili güzel bir örnek veren Ekim: “E-ticaret siteleri için, doğru alan adını seçmek İstanbul’da Nişantaşı, Bebek; Ankara’da GOP, Tunalı, Arjantin Caddesi; Los Angeles’ta Beverly Hills, New York City’de Fifth Avenue gibi konumlarda bir satış ofisine sahip olmak kadar prestijli, önemli ve değerlidir” diyor.

Başta e-ticaret siteleri olmak üzere, bütün sitelerin alan adlarının kısa olmasının, uzun olmasına göre her zaman daha avantajlı olduğunu söyleyen Ekim, alan adının kısa olmasının avantajlarını şu şekilde sıralıyor;

  • Kullanıcıların, o alan adını daha kolay akıllarında tutmasını sağlar,
  • Kullanıcıların alan adını tarayıcıya yazarken yapacakları hataları azaltır.
  • Kısa ve özellikle jenerik alan adlarının büyük çoğunlukla “type-in” (doğrudan) trafikleri vardır. Öyle bir mağaza düşünün ki, siz içerisinde hiçbir şey satmıyorsunuz fakat her gün belirli sayıda müşteri (kullanıcı) bilerek ya da bilmeyerek, sizin mağazanıza uğruyor.
  • Kısa alan adları için slogan bulmak her zaman daha kolaydır.
  • Kısa alan adlarının arama motoru optimizasyonu, uzun olanlarına göre daha kolaydır.

Ekim: “En iyi alan adı kısa, anlamlı ve hedefe yönelik olandır.  Fakat ülkemizde ve Dünya’da bütün kombinasyonlara özel çok başarılı ve e-ticaret piyasasında önde gelen markalar bulunmaktadır. Her birisine yurt dışından birer örnek verelim: Kısa ve marka değeri olan alan adlarına Zappos.com ve Ebay.com’u, kısa ve jenerik alan adlarına Shop.com veBuy.com’u, uzun  alan adlarına ise Williams-Sonoma.com, BarnesAndNoble.com gibi marka bilinirliği olan web sitelerini örnek verebiliriz.”

Alan adı seçiminin iki yönden e-ticaret satışlarını doğrudan etkilediğini vurgulayan Burcu Ekim; bunlardan bir tanesinin marka bilinirliği, diğerinin de arama sonuçlarına etkisi olduğunu açıklıyor. Marka bilinirliği açısından jenerik bir alan adına sahip olmanın önemine değinen Burcu Hanım, markanın yaptığımız işle uyumlu, kısa ve akılda kalıcı olması gerektiğini söyleyip ekliyor; “Kısa ve bilindik bir isme sahip markaların müşteriler tarafından hatırlanma ve benimsenme oranları daha fazladır. Bu da müşterilerin o siteyi tercih etme oranını artırır.”

Alan adı seçiminin sitenizin Google’da üst sıralarda yer alması için de önemli faktörlerden biri olduğunu ifade eden Ekim, konuyla ilgili bir de örnek veriyor: ”Örneğin sektörünüzle alakalı bir web sitesi kurarken alan adınızın ilgili anahtar kelimeyi içerisinde barındırması tavsiye edilir. Bu sebeple sitenizin  arama motoru optimizasyonu çalışmasını desteklemesi açısından  alan adına yaptığınız yatırım oldukça önemlidir. ”

Ekim: “Kullanılacak alan adı anahtar kelime ile tam uyumlu olmalıdır. Bu yapı sayesinde arama motoru optimizasyonunda bir adım önde başlanır. Bununla ilgili olarak ülkemizde henüz bu konuda gerekli yatırımın yapılması açısından farkındalığımızın artması gerektiğini düşünüyorum. Özellikle büyük markaların hakimi oldukları alanlardaki jenerik alan adlarının sahibi olmaları o markalara olduğundan daha fazla prestij kazandıracaktır. Toys”R”us gibi bir markanın Toys.com’u bundan 3 sene önce $5.1M’a satın aldığını düşünecek olursak;  Ülker, Eti, Nestle gibi markalar neden Cikolata.com’un sahibi olmasınlar…Ya da Trendyol,Markafoni, Limango gibi markaların PrivateShopping.com gibi bir alan adının sahibi olmaları onları bir adım öne çıkaracaktır diye düşünüyorum.”

2000 yılındaki internet sektöründeki iş modellerindeki patlamadan sonra, “.com” dışındaki uzantıların sayısında artış görüldüğünün altını çizen Ekim, özellikle ülkelerin uzantılarının domain piyasasında daha aktif olmaya başladığını belirtip ekliyor: “Örnek olarak, .me (Montenegro), .co (Colombia) gibi uzantıları verebiliriz. Öte yandan, .net ve .org da .com’dan sonra en fazla kullanılan isimler. Fakat yine de son yayınlanan istatistiklerde diğer uzantıların kaydedilme sayılarına baktığımızda, .com dışındaki uzantıların sabit veya azalan trend eğiliminde olduğunu görüyoruz. ”

Burak Büyükdemir – Etohum Kurucusu

Türkiye’de konu internet ve girişimcilik ile ilgili olunca, akla ilk gelen isim şüphesiz ki Burak Büyükdemir oluyor. E-ticaret girişimlerinde alan adı seçimimin önemine dair açıklamalarda bulunan Büyükdemir, isim bulma işinin bu sürecin en basit hatta en eğlenceli kısmı olduğunu belirtiyor. İsim seçiminin basit hatalar yapmadıkça başarı içindeki etkisinin düşük bir faktör olduğunu söyleyen Büyükdemir ekliyor: “Bu konuda bana soracak olsaydınız ne YemekSepeti ne de GittiGidiyor‘u bir eticaret sitesi için uygun bulmazdım. Hatta Markafoni bile ilk başlarda çok çekici bir isim olarak gelmiyordu. Özetle alan adının öneminin düşük olduğunu, içeriğin ve müşteri tecrübesinin daha değerli olduğunu düşünüyorum.”

Tüm marka seçimlerinde uygulanabilecek prensiplerin dışına çıkılmadıkça ve uzunluk konusunda abartılmadıkça tüm isimlerin marka olabileceğini vurgulayan Etohum Kurucusu, domain’lerin uzun ya da kısa olmasının herhangi bir şeyi değiştirmeyeceğini, GittiGidiyor’un uzun bir alan adı olarak seçilmiş olmasına rağmen süreklilik ve düzenli çalışmanın eseri olarak başarılı olduğunun da altını çiziyor.

Büyükdemir: ”Lidyana, Zizigo, MissPera, Markafoni bildiğim kadarıyla doğrudan bir anlam çağrıştırmıyorlar. Uzun ve anlamlı olan isimler olarak Hepsiburada, Tatilsepeti örnek olarak verilebilir. Alan adları uzun vadede marka olma yoluna girdikçe bu seçim kriterlerindeki sorunlardan arınıyorlar. Müşterinin sürekli bahsettiği ve anlamını hiç düşünmediği bir şekle giriyorlar.”

Arama motoru için seçilecek isimlere karşı olduğunu söyleyen Burak Büyükdemir, bu durumun bir avantaj sağlayacağını düşünmediğini belirtip ekliyor: “Uzun vadede başarıyı müşteri ilişkilerine verilen önem, tedarik süreçleri, finansman, pazarlama, insan kaynakları vb. gibi konular belirliyor.” E-ticaret sitesi kurucularının marka olabilecek isimleri seçmek için çaba sarf etmelerinin daha uygun olacağını da ifade eden Büyüdemir; Balerin.com‘un doğrudan kozmetikle ilgili olmadığını veyaetsy.com‘un el işi eserlerini çağrıştırmadığını hatırlatıp, alan adının satışları doğrudan etkilediğine inanmadığını belirtiyor.

Alan adı uzantıları ile ilgili de fikirlerini aktaran Büyükdemir; “.com” uzantılarını tercih edeceğini ancak “.net” ve diğer uzantılarla başarılı olmuş girişimlerin de mevcut olduğunu vurguluyor: “Kariyer.net vebobiler.org ilk aklıma gelenler. Bence marka alınırken tüm uzantıları boşta olan isimler tercih edilmeli, hepsini almalı ve marka tescili yapılmalı.”

Büyükdemir: “Beğendiğiniz bir isim varsa yatırım yapılmasından kaçınılmamalıdır.İstanbul.net sitelerinde Ersan Özer ve ekibi bunu yaptı. İyi alan adlarını marka için satın aldılar. Bu konuda çekinilmemeli. Sevdiğiniz bir markayı bütçenizin toplam büyüklüğünü hesaba katarak satın alabilirsiniz. 100.000 TL bütçeniz varsa tümünü alan adına ayıramazsınız bunun küçük bir bölümünü almak için kullanabilirsiniz. Ben olsam başlangıç bütçemin %5′ine kadarki kısmını çok beğendiğim bir alan adını almak içinkullanırdım.”

Yılmaz Avcı – Domain Uzmanı, UretMake Kurucusu

İyi bir alan adının, kalite çarpanı etkisi yarattığını vurgulayan Avcı, diğer tüm unsurlar doğru bir seçimle etkiyi ikiye katlarken, dahaiyi bir alan adı ile çok daha fazla bir etki yaratma imkanıolduğunu, bu nedenle alan adı seçiminin doğrudan önem taşıdığını ifade ediyor.

Alan adlarının kısa veya uzun olmasından ziyade akılda kalıcı olması, kolay yazılabilmesi ve söylenebilmesinin önem arz ettiğini söyleyen Yılmaz Avcı, uzun ve anlamlı veya kısa ve anlamlı isimlerin daha az risk almak isteyenlerin seçimi olduğunu belirtiyor: “Anlam çağrıştırmayan Zidaya.com, Zizigo.com, Zappos.com gibi bir çok örnek varken, bir anlamı olan ama konu ile alakası olmayan isimler de bulunmaktadır. Amazon.com gibi. Çok uzun olmamak kaydı ile anlamlı ve akılda kalıcı alan adları daha fazla pazarlama bütçesi anlamına gelebilir.”

Avcı: “50.000 TL ile spesifik bir konuda e-ticaret projesi düşünelim. Örnek : Kalemtraş satalım. Kalemtras.com’u satın alarak işe başladığımızda her ay arayan birkaç bin potansiyel alıcıyı çok az bir maliyetle alan sitemize çekmiş oluyoruz. Küçük bütçeli projelerde kesinlikle alan adı yatırımı şart. Büyük bütçeli projelerde zaten markalaşmanız mümkün. Bırakın alan adı yatırımlarını sizin yerinize affiliate kanallarınız yapsın.”

Domain seçiminin e-ticaret satışlarını doğrudan etkileyebildiğini de söyleyen Avcı, ancak bu durumun detaylı bir planlama ile gerçekleşebileceğini de ekliyor. Örnek olarak “Spor Ayakkabı” kelimesini veren Avcı: “Sporayakkabi.com’u alarak bu kelimeden satış üretebilirsiniz. Fakat bu tarzda onlarca farklı kelime kurgusu var. Burada marka olmaya yönelik bir alan adının getirileri ile bu tarz bir alan adının karşılaştırmasını birçok parametreye göre yapmak gerekir. Ama domain ve SEO, ürün satışına olumlu etki eder.” Aranan kelimenin alan adında geçmesinin ve olabildiğince az ek kelimelerin olmasının da önemini ifade eden Yılmaz Avcı, alan adı uzantısının ise en önemli konulardan biri olduğunu söylüyor.

Avcı: “Alan adı uzantısı konusunda birkaç trafik testi yaptım. Örneğin: “.net” bir projeniz var ancak çalışmanızın ve büyümenizin doğrudan yüzde 30 katkısını “.com” alan adına yapıyorsunuz. Yani siz çalıştıkça, almadığınız “.com” adresi değerleniyor. Eğer “.com” ile başladıysa “.net”e katkınız yüzde 5 civarlarında oluyor.“.com“ doğrudan güçlü marka imajınızı sağlamlaştırır. Fakat ekolay.net gibi bazı markalar “.net” ile popüler olabildiler.”.net” ile adını duyuran her marka “.com”a ödeme yapmak zorunda kalacaktır. Tersi de olur ama çok daha az bedeller ödenir.”

Gül Banu Kırtok – Bilişim Hukuku Uzmanı, Avukat

Kurumsal alan adlarının, genellikle şirketlerin ticari unvanlarına göre ya da öne çıkan markalarına göre seçilmekte olduğunu ifade eden Gül Banu Kırtok, bu seçimi yaparken öncelikle alınması düşünülen alan adı ile aynı ya da benzer ibareleri içeren, daha önce başkası tarafından alınmış alan adı ve/veya tescilli marka mevcut mu dikkat edilmesi, bu tür benzerliklerden uzak durulması, “tanınmış marka” dediğimiz marka ibarelerinin (en basit örneklerle Coca Cola, Arçelik gibi) alan adı olarak seçilmemesini tavsiye ediyor.

Zira aksi durum, hukuki ihtilaflara yol açıp, kişi ve kurumları, hukuki başvurularla karşı karşıya bırakacağını belirten Kırtok, bu ön araştırmadan sonra seçilen alan adının ayrıca marka olarak tescili için TPE (Türk Patent Enstitüsü) nezdinde marka tescil başvurusu yapılmasını öneriyor: “Ticari unvan-marka-alan adı uyumluluğu”, her zaman için alan adı sahibi şirketi avantajlı hale getirecek ve hukuki uyuşmazlıkları en alt seviyeye indirecektir.”

Gül Banu Kırtok: “Dikkat edilmesi gereken bir başka husus, seçilen alan adıyla kullanılan internet sitesindeki yazılı ve görsel tüm içeriğin, şirketin faaliyet alanlarıyla ilgili ve  özgün olması, kopya içerik olmaması da Fikri Mülkiyet açısından önemli ve avantajlı bir durumdur. Zira hukuki ihtilaflar değerlendirilirken, alan adı sahibinin iyi niyetli mi kötü niyetli mi olduğu hususu büyük önem taşımaktadır. İnternet sitesinde, kendi ticari unvanını ya da kendi tescilli markasını alan adı olarak kullanmayı tercih etmiş olan, kendi şirket faaliyet alanlarıyla ilgili olarak orijinal içerik üreten ve kullanan alan adı sahibi büyük ihtimalle hiçbir hukuki sorunla karşılaşmadan ticari faaliyetini sürdürecektir.”

Alan adları ile ilgili mevzuat açısından da kısaca bilgi veren Gül Banu Hanım: ”Ülkemizde “.tr” uzantılı internet alan adlarının yönetimine ilişkin usul ve esaslar, 07.11.2010 tarihli “İnternet Alan Adları Yönetmeliği” ile düzenlenmiştir. Bu yönetmeliğe göre, BTK tarafından,  TRABİS (tr. Ağ Bilgi Sistemi) adı altında bir bilgi sistemi kurulacak, bu sistemin kurulmasından sonra, alan adları bu sisteme ve ilgili yönetmeliğe göre yönetilecektir. Bu sistem kuruluncaya kadar ve halen, alan adlarının yönetimi, ODTÜ’ne bağlı Nic.tr tarafından yapılmaktadır.” diyor.

Bu konuda bu da var!

Internet dünyası hakkında daha fazlası burada!

KAYNAK: http://eticaretmag.com/e-ticaret-sitelerinde-alan-adi-secimi-dosya/

Reklamlar